dropdown

14 Ocak 2016

Ben bir süt üretme fabrikasıyım | Lohusalık 22. Gün

Lohusalıkta 22. Gün... son 1 haftadır derdim ... "yeterli miktarda süt çıkarabiliyor muyum?"

Kendiliğinden gelişmiş olan bir rutinimiz var... Ben sabah 7.30 gibi bayılıp görevi kayınvalideme devrediyorum. O Keremi yanımdan alıp, beni 10a kadar uyutuyor. Böylece ben deliksiz 2 saat uyuyunca kendime geliyorum. Ama bu rutini yapabilmek için süt lazım... yani Kerem aç... aç kalırsa ağlar, kimsede huzur kalmaz, o nedenle süt lazım. Bu motivasyonla ben gece kalktıkça eğer Kerem emmediyse ve göğsümde süt varsa gece 3, 4 demeden Keremi uyuttuktan sonra süt sağıyorum. Tamamen sabah motivasyonuyla :) varsın gece uykusuz kalayım.. o yarım saat sonra bana 2 hatta belki 2.5 saat deliksiz uyku olarak dönecek.

Peki çıkan mahsulün durumu nedir. Ben 3 saatlik bir mola sonrası tek göğüsten 50-60 cc çıkarabiliyorum. Ama bu maksimum değerim. Bir de sağ göğsüm sola göre hep daha çok süt veriyor. Internette yaptığım araştırmalara göre yenidoğanlar ilk 6 hafta her öğünde 60-150ml arası süt içebilir. Benim kendi bebeğimde gördüğüm 50 ile de doyduğu oluyor, 75 ile de. Ama daha fazla içtiği, en azından biberondan hiç olmadı. Ha bazen uykuya dalamadığında göğsümdem 2 fırt çekip uyuduğu oluyor ama cc olarak çok etkilediğini sanmam. Bu daha çok psikolojik :)

Tabiki tek derdim süt miktarını arttırmak... peki bu nasıl olur? Ben Humana'nın emziren anneler için süt arttırıcı çayını içiyorum sabahları kahvaltıda. Belki 2. Fincanı da öğleden sonra içiyorum. Onun dışında rezene ve ahududu yaprağı çayı, promalt içecek, bol tarçınlı boza, çorba, sütlaç gibi yiyecekler varsa onları ve en önemlisi günde 3-4 litre su tüketiyorum. Mesela gece her emzirme sonrası en az yarım litre su içip yatmaya çalışıyorum ki, bir sonraki mesaiye bünye süt yapacak sıvıyı bulabilsin. Bunu ölçmek için de 1.5 litrelik şişelerle doldurdum evin her yanını... böylece ne kadar su içtiğimi görebiliyorum. Sabah tereyağlı ballı ekmeğimi, bol peyaz peynir ve yumurta ile yeşillik salatalık yiyorum. Unutmazsam peynirimin üzerine çörekotu dökmeyi ihmal etmiyorum. Karbonhidrat ve canımım çektiği şeyleri de hiç kısmıyorum. Bir öğün mutlaka et diğer öğün sebze yemeye çalışıyorum. Yemeklere katılabilecek gibiyse kimyon katıyorum ki gaz olmasın. Aralarda da ceviz badem hurma ve kuru kayısı atıştırıyorum. Yeterki süt üretebileyim diye paso yiyorum ama buna rağmen doğumdan sonra 12 kilo verdim. (Not: Toplam 16 kilo almıştım)

Şu an 3 tane biberonum var. Bunlar günlük kullanım için. Bir de daha uzun vadeli saklamalar için süt saklama poşetlerim var. Fakat bu konuda daha yeniyim. 2 gün sonra Kerem sünnet olacak..  beni şimdiden onun stresi bastı... ya o gün çok huysuz olursa, ya sütüm yetmezse diye, cumartesi için tüm amacım süt biriktirmek haline geldi. Fakat gün içinde de çok iştahlı olduğundan şu ana kadar sadece bi 40lık bi de 50lik olmak üzere toplam 90cc süt kenara koyabildim. Bunları da süt saklama poşetlerine koydum ve dipfrize attım. 

Bütün bu süreçte en kötü olan göğüs acısı... Kimi kadın hiç yaşamıyor ama malesef ben acı çeken gruptayım. Baya baya işkence gibi emzirmek benim için... Böyle bir can acısı yok. Bir de canının acıyacağını bile bile bebeğini kucağına alıp o memeyi ağzına soktuğun ilk an var ya... bildiğin acıdan nefesim kesiliyo, sırtıma ağrılar saplanıyo. 5dk sürüyo düzgün nefes almaya başlamam ama can acısı bitmiyor. Gündüzleri 2-3 saatte bir emdiği için nispeten daha iyi. Göğüslere kendini biraz olsun tamir edecek zaman vermiş oluyorum ama çok sık emdiği geceler tam bir kabus. Her türlü krem ve yağı da denedim.. Lanolin içeren Lansinoh, Canada'dan Deniz'e verilen yine lanolinli bir krem, karbonatlı su, sarı kantaron yağı, ayva çekirdeği özü ve zeytinyağı karışımı, bepathene krem... Üzgünüm ama bence hiçbiri bir işe yaramıyor. Bu nedenle ben de çözümü sağmakta buldum. Sağarken de canım acıyor ama emzirirkenki gibi değil. Hem böylece kendime 2-3 saatlik molalar ayarlamış oluyorum. Ah bir de şöyle daha da bollaşsa miktarı da daha çok depolayabilsem... işte o zaman kafam iyice rahat edecek!

Merak edenler için ben Philips Avent'in süt sağma makinasını kullanıyorum. Kuzenim İpek vermişti bana. Biberonlarım da Avent'in silikon uçlu 0+ 120 ml'lik cam biberonu ile 2 adet chicco kauçuk uçlu cam biberonum var. Eğer bu sağma konusunda daha ilerlersem o zaman bir de Dr Browns almayı düşünüyorum.

Sağmanın en güzel yanı, bebek anneye bağımlı olmuyor. Herkes onu doyurabilir. Mesela fotoğrafta ablam Kerem'in karnını doyurarak onunla bağını beslenme yoluyla daha da arttırdı. Bu babalar için de bebekle bağ kurmak için çok güzel bir yöntem... Efe de bu sayede Kerem'i sık sık besleyebiliyor :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder