dropdown

19 Ocak 2017

Influenza A – Gripte son moda


Son yıllarda artan farkındalığımız sayesinde Influenza hayatımıza giren yeni bir terim olsa da, aslında anlamı yıllardır başımıza gelen şey; yani Grip.

Halk arasında grip olur olmaz antibiyotik almak gibi bir alışkanlık olduğundan, bu yanlış hareketi engellemek adına uzmanlar her yerde bas bas bağırıyorlar. Antibiyotik bakteriyel bir soğuk algınlığında etki eder. Eğer geçirdiğiniz hastalık virütik ise antibiyotik alarak boşu boşuna ilaç içmekten başka bir şey yapmamış oluyorsunuz. 

Özellikle bu kış İstanbul’da bir salgın var. Herkes hasta, ve maalesef herkes birbirine bulaştırarak bu salgını yarattı. Biz de nasibimizi Efe’den aldık. Şirkette hasta olan kişilerden şifayı kapan sevgili eşim, tam da ne geçirdiğini anlayamadan bütün hafta sonu uyudu, halsizlik yorgunluk, hafif bir burun akıntısı ile hastalığın en ağır kısmını atlattı. Ateşi çıkmadı şükür ama midesi çok ağrıdı. Herkes kendi bünyesine göre hastalığın seyrini farklı geçirmekte, kiminde yüksek ateş olurken, kiminin midesine vurup istifra ediyor.
Ben hasta olmadım, ama tabi ki Kerem oldu. Yavrucağızı evden ne kadar kaçırsam da, maalesef semptomplar ortaya çıkmadan 1-4 gün öncesinde bulaşmaya başladığı için, önlem alma şansımız bile yok. Bağışıklığı güçlensin diye hergün suyuna 10 damla Umca damlatıyoruz ama hepsi boş, hasta olacaksan oluyorsun!

Pazar akşamı eve geldiğimizde bir baktık Keremiko’nun ateşi var. Hem de 38.1. Akşam 8’de Calpol verdik ve yatırdık. Gece 3’te uyandı, bir baktık 39.5 olmuş ateşi. Burda tabiki bizim hatamız da var. Cahillik deyin, tecrübesizlik deyin hepsi kabul… Çocuğu yatırırken gene uyku tulumu ile yatırmıştık. Normalde bile tulumun içinden fırından taze çıkmış pide gibi çıkan çocuk, haliyle ateşi olunca iyice yanmış, ateş vurmuş 39.6’yı.

Hemen Pedifen ve Calpolü aynı anda dayadık, tabiki çocuğu soyduk, bir t-shirt ile bıraktık, emzirdim ve emzirirken de alnına, eklem yerlerine nemli bezler koyduk. Hemen düşmeye başladı zaten ateşi. Aramızda da yatırdık ki kontrol edebilelim. Pazartesi sabah uyandığında 36.9’a düşmüştü ateşi. Kahvaltıdan sonra ateşi yine 38 olunca, Pedifen verdik. Sabah uykusuna yatmadan ateşi 37,1’e düşmüştü, uyandığında da 36,9’du. Öğleden sonra 13:30’da ateşi yine 38,5 oldu ama ilacı 6 saatte bir verebildiğimiz için, evde de Calpol bittiği için 1,5 saat oyalamak zorundaydık. Banyoya soktuk, 38’e düştü ve o şekilde uyudu. Uyandığında tabiki ateşi yine tavan yapmıştı 39,6! Hemen pedifen verdik ve doktorunu aradık. Bu arada hafif bir burun akıntısı da başlamıştı. Pedifen’den bir saat sonra da Calpol verdik.
Doktoru “önce bir ne olduğunu anlayalım, salgın var, virütik olabilir, Influenza A ve B testi yaptırın” deyince, hemen Acıbadem’e gittik. Test oldukça kolay, burundaki mukozadan minik bir çubukla örnek alıyorlar, sonuç da yarım saat içinde çıkıyor.

Influenza A virüsünün alt dalları var, A (H1N1) Domuz Gribi mesela. Ama bu H ve N harflerinin farklı kombinasyonları var. Influenza B mesela tek virüs, başka alt dalı yok. Laboratuvarda yaptırdığımız tetkik ise sadece Influenza A antijeni pozitif olarak çıktı. Virüsün hangi alt dalı olduğu hakkında bir bilgi vermedi. O nedenle Kerem’e domuz gribi oldu demiyoruz, sadece grip oldu. Bunu biliyoruz.

Efe domuz giribi oldu yavrumuz sandığından önce bir korkudan titredi, ama doktorumuz korkulacak hiçbir şey yok ilaç içecek geçecek dedi ve Enfluvir adında suda eriyen toz bir ilaç verdi Kerem’e. Gece yatmadan Enfluvir verdik. Bu arada verdik dememe bakmayın, çocuğun kafasını tutup bildiğin zorla içiriyoruz, yoksa hayatta kendi içmiyor. Sütünü bile içmeyi reddetti o akşam, bir tek meme emdi. Meğer midesi kötüymüş yavrumun… yatmadan ateş düşürücü içiremedik saatten dolayı.. en erken akşam 10’da verebiliyoruz, 6 saat ara olması lazım ya… Akşam 10’da uyandırdık çocuğu.. aldım kucağıma… ateşi de var. Tıktık Pedifen’i. Bizim ki bir kustu üstüme… Hemen üst değiştirme temizlenme yapıldı, verdik Efe’nin kucağına… hoop bi daha kustu. Azıcık su verelim dedik, onu da kustu… çocuğa ateş düşürücü veremiyoruz, devamlı kusuyor. Aradık doktoru… dedi ki fitil atın. Ya kaka yaparsa?!, 15dk içerde kalırsa etki eder dedi. 15dk içinde kaka yaparsa, bir daha fitil atın dedi.

Peki enfluvir nolcak. Onu da yarım ölçü tekrarlayın.. Peki Nasıl? Midesini sakinleştirmek lazımmış, bir ilaç verdi, Onzyd, bulantıyı kesermiş. 2mg verecekmişiz, 1 saat sonra da Enfluviri verebilirmişiz. Bu enfluvir’in yan etkisi mide bulantısı ve ishalmiş. 

Yavrumu helak ettik tabi bu arada, önce fitil sonra Onzyd derken, 1 saat uyumasına izin verdik, gece yarısı bir daha uyandırıp bu sefer virüs ilacını dayadık. Neyseki bu sefer kusmadı. Yanımıza da yatırdık, ki kontrol edebilelim diye… Nitekim Efe 4’te beni uyandırdı ateşi var diye… Haydaa tekrar uyandır çocuğu ilaç içir zorla… ama uyutamadık… Sabaha karşı 6’ydı galiba uyuduğunda. 

Salı sabahı hep beraber uyandık. İşe gitmedik… görevimiz Kerem. Ama bu arada ben de bittim. Doktor aynı ilaçtan bana da verdi, hastalanmayayım diye ama ilaç beni de mahvetti. Midem nasıl bulanıyor, kafamı kaldıramadım, Kerem’le beraber 2 gündüz uykusu yaptım, ben de yattım. Kerem’in mide ilacından ben de içtim, baya kendime getirdi beni..
Gün içinde Kerem’in ateşi bir indi bir çıktı. Calpol ve Pedifen’i dönüşümlü vermeye devam ettik, virüs ilacı da 12 saatte bir… Ama bu sefer de ishal oldu. Resmen helak oldu çocuk. Çarşamba hafif ateşle günü geçirdi… nispeten daha iyi daha keyifliydi... bugün ise artık ateşi stabil.. düştü çok şükür…

Bu kışın 4. hastalığını da geride bırakırken, yine uykusuzluk ve yorgunluktan karaları bağladım, hayattan soğudum, yaşam enerjim söndü. Bebekler hastalanınca olan zavallı ana babalara oluyor. Yavruyu iyi edecez derken, biz bitiyoruz. Bu hastalığın da en zor gecelerini yaşarken hep kaçıp gidesim, herkesi terkedesim vardı. En büyük canan can. İnsanoğlu bencil, yapacak birşey yok. Ben o cefakar vefakar analardan olamadım... varsa yoksa ben! Hoş kaçıp gidebildim mi?.. Hayır...


Bütün bebelere sağlık, ve hastalıksız bir kış diliyorum…



13 yorum:

  1. Merhaba grip salgını varken sizin yazınıza denk geldim,öncelikle bloğunuz çok güzel... Oseltamivir biz de kullandık siz yine az yan etki görmüşsünüz biz mahvolduk. Ama başka bir zamanda hekimimiz bizi uyardı çocuğa mutlaka günde 3 kez 10 damla, kendimize de 3 kez 30 damla kullanmamaızı söyledi belirtileri hissettiğimiz an sanırım sizin hergün sadece 10 damla kullanmanız yavrumuzu biraz hastalıktan kurtaramamış, doktorlar da hep söylüyorlar ya ilaçların saatini ve dozunu aman kaçırmayın diye:( inşallah bu kışı salgınsız atlatırsınız aman dikkat
    Umarım tekrar yaşamazsınız

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler yazdıklarınız için! İnşallah hastalanmayız, ne çocuklarımız ne biz! Umca'yı da artık daha bol kullanıyorum, bir faydası var mı bilemiyorum ama içim rahat ediyor en azından bir nebze de olsa kendimizi ve Kerem'i koruyoruzdur diye.

      Sil

    2. Merhaba benim kizim 1 yil 2 aylik İnfluenza A cikti doktor kizima enfluvir yazdi daha yeni verecegim eger kusma olursa getir yatis verecez dedi.bu hastalik bulasici mi bnada mi bulasir.oglunuz ilesti mi acaba

      Sil
    3. Merhaba, iyileşiyorlar tabiki merak etmeyin. Doktorunuza danışarak isterseniz Enfluvir vermeden önce mide bulantısı giderici verin. Böylece ilacı içtikten sonra kusmaz. İnşallah yatırmanıza da gerek kalmadan atlatırsınız. Kerem 3 günde atlatmıştı. Çok geçmiş olsun.

      Sil
    4. Benim kizim ve oglumda da influenza A cikti,doktorumyluz yan etkileri oldugu icin enfluvir vermedi. Atesi takibi yaptik,degisimli olarak calpol ve ibufen verdik. Calpol ve ibufeni 4 'er saat ara ile verebiliyorsunuz eger atew coksa 6 saati beklemeden.

      Sil
  2. bizde influvir kullaniyoruz bebegim 6 aylik ama kullandigimiz gunden beri agliyor cok kucuk acaba midesimi bulaniyor cok huzursuz gunler gecmek bilmiyor daha 3. gunumiz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, bence kesinlikle midesi bulanıyordur. Çok ağır bir ilaç beni de mahvetmişti. Doktorunuza bir danışsanız belki mide bulantısı giderici birşey verir.

      Sil
  3. bizde influvir kullaniyoruz bebegim 6 aylik ama kullandigimiz gunden beri agliyor cok kucuk acaba midesimi bulaniyor cok huzursuz gunler gecmek bilmiyor daha 3. gunumiz

    YanıtlaSil
  4. Merhaba benim kizim 1 yil 2 aylik İnfluenza A cikti doktor kizima enfluvir yazdi daha yeni verecegim eger kusma olursa getir yatis verecez dedi.bu hastalik bulasici mi bnada mi bulasir.oglunuz ilesti mi acaba

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, iyileşiyorlar tabiki merak etmeyin. Doktorunuza danışarak isterseniz Enfluvir vermeden önce mide bulantısı giderici verin. Böylece ilacı içtikten sonra kusmaz. İnşallah yatırmanıza da gerek kalmadan atlatırsınız. Kerem 3 günde atlatmıştı. Çok geçmiş olsun. Size de geçme ihtimali yüksek, biz nerdeyse tüm aile olmuştuk ama bizler daha hafif atlattık çocuğa göre.

      Sil
  5. İnfluanza b teshisi koyuldu bizede dun bizde enfluvir kullanyoruz ama daha hic kusma problemi yasamadik umarimda yasamayz. Bizede ayni sekilde babasindan bulasti. Kac gunde toparladi acaba sukurler olsun istahi keyfi yerinde sadece ates bi inip bi cikiyor.

    YanıtlaSil
  6. Merhaba benim oğlum 1 buçuk yaşında influanza a teşhisi konuldu influvir kullanıyoruz 2 günde toparladı çok şükür ama biraz iştahsızlık ve bayağı uykusuzluk yaptı inşallah 5 günün sonunda bitmiş olurda ilaçtan kurtuluruz 😔

    YanıtlaSil
  7. Beyza hanim merhaba 3 gun once bizede ayni teshis konuldu kizim 27 aylik sukur ilac atesini dusurup kendine gelmesini sagladi fakat bir sorum olacak cocugunuzda 3.gunde eklem kas agrisi gibi birsey oldumu yurume zorlugu cekmek gibi uyandiginda 5 dakkika kadar yere basip yuruyemiyor tutuk kaliyor sonra aciliyor

    YanıtlaSil