dropdown

02 Ocak 2017

Yabancı Bakıcı Çalışma İzni | Nasıl çıkartılır, SGK sigorta işlemleri nasıl yapılır?


Evinizde Ev Hizmetlerinde çalıştırmak istediğiniz yabancı (yatılı) kadınlara nasıl çalışma izni çıkartılır, SGK’ya nasıl bildirim yapılır ve sigorta pirimleri nasıl ödenir?  



Yabancı (yatılı) bakıcınız için çalışma izni çıkartmak istiyorsanız öncelikle Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nın websitesi'nden “Yabancı Çalışma İzni Başvuru” linkine tıklarsanız http://www.calismaizni.gov.tr/ sitesine yönlendirileceksiniz.



Öncelikle bu siteye bir göz atmanızı tavsiye ederim. Bu site bütün yabancıları kapsamakta olduğundan, biz Ev Hizmetlerinde çalıştırılacak yabancılar için hazırlanmış olan başvuru kılavuzuna bakmalıyız. Kılavuz için linke tık.



Bu kılavuz aslında detaylarıyla benim burada anlatacaklarımı kapsıyor. Ben de bu yazıda kendi tecrübelerimi paylaşmak istiyorum.


Öncelikle yabancı bir şahsa çalışma izni çıkartabilmek için bu kişiyi “Ev hizmetleri” yani evde hasta bakımı veya evde çocuk bakımı konularında istihdam etmelisiniz. Eğer temizlik için yabancı birini istihdam etmeyi istiyorsanız, çalışma izni çıkartamıyorsunuz.


Eğer çalışma izni çıkartmak istediğiniz kişi Türkiye'ye turist vizesi ile giriş yaptı ise, önce ülkesine geri dönmesi, sonrada kendi ülkesinde Türkiye dış temsilciliklerine gerekli evraklar ile başvuru yapması gerekiyor. Bu başvuru numarası ile de Türkiye’deki işverenin e-devlet üzerinden başvuru yapması gerekiyor. 


Eğer çalışma izni çıkartmak istediğiniz kişinin en az 6 ay geçerli oturma izni var ise başvurunuzu e-devlet üzerinden yapabilirsiniz, ve bu oldukça kolay. Benim anlaştığım bakıcının oturma izni olduğundan ben bu yolu izledim. 


Daha sonra değineceğim ama yazının başında bahsetmekte fayda var, ben başvuruma başlamadan önce aşağıdaki belgeleri hazır ettim.  Dilekçe ve İş Sözleşmesi tabi ki on-line başvuru süreci ile eşzamanlı olarak tamamlanıyor ama en azından taslak hallerini bilgisayarıma kaydederek işe başladım.

  • Ev Hizmetlerinde Yabancı Çalıştıracak İşveren Başvuru Dilekçesi
  • Belirli Süreli İş Sözleşmesi (Ev Hizmetleri)
  • Yabancının oturma izni fotokopisi ve taranmış pdf kopyası
  • Yabancının pasaport fotokopisi ve taranmış pdf kopyası
  • Yabancının 1 adet vesikalık resmi ve taranmış .jpg formatı
  • İşverenin (benim) SGK işe giriş bildirgesi fotokopisi
  • İşverenin (benim) son 3 ay maaş bordrosu
  • İşverenin (benim)  4A Hizmet Dökümü
  • İşverenin (benim) nüfus cüzdanı fotokopisi ve taranmış pdf kopyası
  • İşverenin (benim) ikametgah belgesi (Bunu gidip Nüfus Müdürlüğünden aldım)
  • İşverenin (benim) çocuğunun nüfus cüzdan fotokopisi



Söylemem gerekir ki, başvuru işlemleri oldukça kolaylaşmış.

E-devlet üzerinden “Yabancıların Çalışma İzinleri Otomasyon Sistemi” ‘ne giriş yapıyorsunuz. (Linke tık!)

Veya Bakanlığın sitesindeki linkten de sisteme giriş yapabilirsiniz!



Burada öncelikle işveren kaydı oluşturmamız gerekiyor. Bizler şahıs olduğumuz için eskiden SGK İl Müdürlüğüne giderek İşveren kaydı açılıyordu, ama artık sistem üzerinden birkaç bilgi girerek bunu tamamlayabiliyoruz. Yani SGK’ya önden gitmenize gerek yok!



 


Uygulamada önce “Kullanıcı Hesabı – İşveren İşlemleri” kısmına gidip, işveren kaydı oluşturduktan sonra da “Başvuru İşlemleri” ne gideceğiz.
 



“Kullanıcı Hesabı – İşveren İşlemleri”ne tıklayınca, böyle bir pencere açılıyor.
 

Biz İşyeri Türü için “Hane Halkı” nı seçiyoruz. Bunu seçince “Sermaye Bilgisi” sekmesi zaten kaybolacak. 
 


İleri tuşuna basınca aşağıdaki ekran çıkacak.
 

İşyeri tescil numaranız otomatik olarak belirecektir ve TC Kimlik numaranız olacaktır. Siz burda çıkan pencerelerden sadece yukarıda dikdörtgen içine alınmış olan yerleri dolduracaksınız, onlar da telefon numaranız ve adresiniz.



Daha sonra istenen belgeler bölümünde herhangi bir aracı kurum değilseniz ve benim gibi kendi işinizi kendiniz yapıyorsanız sadece TC Kimlik fotokopinizi tarayıp pdf olarak yüklemeniz yeterli olacaktır. Ekrandaki adımları izleyin.  
 



Artık işveren kaydımız oluştu. Şimdi Başvuru İşlemleri sekmesinden çalışma izni çıkarmak istediğimiz yabancı şahıs için başvuru yapacağız. Benim durumumda yabancı bakıcı Türkiye’de ve oturma izni olduğu için ben “Yurt İçi” ve “İlk Başvuru” seçeneklerini seçtim.
 



  • 2. adımda (2-Kişisel Bilgiler) yabancı şahsın kimlik bilgileri, anne-baba adı, varsa çocuk sayısı ve kocasının bilgileri de girilmeli. Oturma izni olan şahısların bir kimlik numarası oluyor. Sistemden mutlaka o numarayı bir sorgulayın ve çıkan bilgilerin kimliktekiyle eşleştiğinden emin olun. Çok şükür bizde eşleşti ve bir sorun yaşamadık.
  • 3. adımda (3-Kişisel Bilgiler(devam)) şahsın telefonu ve Türkiye’de kayıtlı olduğu, yani oturma iznini alırken bildirdiği adresi de sisteme giriyoruz.
  • 4. adımda (4-Kişisel Bilgiler(devam)) mezun olduğu okul ve pasaport bilgilerini giriyoruz. Bunları nasıl seçeceğimiz bakanlığın sunduğu ve benim linkini verdiğim kılavuzda çok açık olarak anlatılmış.
  • 5. adım (5-Genel Bilgiler)’de şahsın görevini seçeceğiz. Burada ben “Evde çocuk bakımı” seçeneğini tıkladım.

“İşyerinde yapacağı görev” kısmına “Evde bebek bakımı” yazdım. Buraya temizlik ile ilgili bir şey yazmayın, çünkü daha önce belirttiğim gibi çalışma iznini sadece ev hizmetleri için çıkartabilirsiniz.


Sahip olunan iş tecrübelerine ise “Şahıs kendi çocuklarını büyütmüş ve memleketinde hastanede çalışıyormuş” yazdım. Siz de gerçek neyse onu yazın. Burada doğru ve açık olmak çok önemli.


Ücret kısmına asgari ücretten az yazamazsınız. Unutmayın ki yazdığınız ücret üzerinden sigorta pirimlerini yatıracaksınız.


İlk defa çalışma izni alıyorsanız en fazla 1 senelik belirli süreli başvuru yapabilirsiniz.


Türk yerine yabancı çalıştırma nedenine ise ben; “Çalışma saatlerim nedeni ile yatılı bir kadına ihtiyacım var fakat görüştüğüm Türk bakıcılar yatılı kalmayı kabul etmiyor veya kabul edenler de benim verebileceğimden çok daha fazla ücret talep ettiklerinden yabancı bakıcı ile anlaşmak zorunda kaldım” yazdım.


Yabancının çalışacağı adrese de kendi adresimi girdim.



Bu adımdan sonra sisteme yüklenmesi istenen belgelerde benim ekranıma sadece Çalışma İzni başvuru dilekçesi ve şahsın fotoğrafı çıktı. O nedenle ben başvuru dilekçemi yazarken Ek’lerde Bakanlığa yukarıda saydığım bütün belgeleri yazdım ve on-line başvuru bittikten sonra çıktısını alıp, istenen evraklarla beraber saydığım bütün belgeleri de bakanlığa kargo ile yolladım. Sistemde başvuruyu tamamla butonuna bastıktan sonra belgelerin 6 iş günü içinde Bakanlığa ulaştırılması gerekiyor. 

Evraklar ulaştıktan kısa bir süre sonra Bakanlık'tan bildirmiş olduğum adresime e-mail geldi ve harç yatırmam söylendi. 558,5 TL toplam bir para yatırdım (2016 Kasım) ve Benim işlemlerim yaklaşık 2 hafta içinde Bakanlık’ta tamamlandı ve bakıcımın çalışma izni yani halk arasındaki tabiriyle Mavi Kart’ı çıktı ve adresime postalandı.


Çalışma İzni çıktıktan sonra kanunlara göre şahsın SGK’ya bildirilmesi ve sigortalı olarak çalıştırılması zorunludur. Eğer bu adımı atlarsanız büyük para cezaları ödeyebilirsiniz. SGK’ya nasıl bildirim yapacağınızı ve sigorta primlerini nasıl yatırabileceğinizi de bir sonraki yazıda anlattım.

1 yorum:

  1. http://www.nannyturkey.com çocuk bakıcısı/ bebek bakıcısı/ hasta bakıcısı/dadı/hemşire arıyorum diyenler ücretsiz ilan verme sitesi Kategoriler ; bebek bakıcısı ilanları, bebek bakıcısı aranıyor, bebek bakıcısı iş arıyor, çocuk bakıcısı, hasta bakıcısı, yaşlı bakıcısı, dadı, hemşire, refakatçi, ev işlerine yardımcı yatılı ve gündüzlü yerli yabancı personeller. http://www.nannyturkey.com

    YanıtlaSil