dropdown

09 Ocak 2017

Yabancı Bakıcı SGK İşlemleri Nasıl Yaptırılır | SGK Primleri Nasıl Ödenir?

Calisma izni aldığınız yabancı yatılı bakıcılarınızın sgk işlemleri nasıl yaptırılır, primleri nasıl ödenir?

5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca yayımlanan Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 11 inci maddesinin üçüncü fıkrasının (e) bendi gereğince; yabancı şahsın sosyal güvenlik yükümlülüklerinin (Yabancının yurtdışında bulunması halinde ülkemize girişini müteakip) en geç 30 gün içinde yerine getirilmesi zorunlu olup, bu yükümlülüğü yerine getirmeyen işverenlere SGK tarafından idari para cezası uygulanmaktadır. 

Ayrıca çalışma izni alarak Türkiye’ye gelen yabancılar, giriş tarihinden itibaren en geç yirmi iş günü içinde adres kayıt sistemine kayıtlarını yaptırmak zorundadırlar. (6458 sayılı Kanun 26. Madde) .

Ev Hizmetlerinde çalışanların sigortalılığı ile ilgili bilgilere SGK’nın websitesinden (tık!) ulaşabilirsiniz.
 
Ben bu yazıda, neler yaptığımdan bahsetmek istiyorum. Önce bağlı bulunduğum SGK İl Müdürlüğüne giderek sora sora görevli memuru buldum. Bana, SGK’nın sayfasından da bulabileceğiniz şu başvuru formunu verdi.
EV HİZMETLERİNDE ON GÜN VE DAHA FAZLA ÇALIŞACAKLARA İLİŞKİN BİLDİRGE 

Hem yabancı şahsın, hem benim imzalamamız gerektiğini ve mavi kart ve nufüs cüzdan fotokopim ile gelmemi söyledi. Burdan da anlayacağınız gibi mavi kart posta ile evinize gelmeden SGK’ya başvurunuzu veremiyorsunuz. Ben e-mail gelince koşa koşa gitmiştim. 

Formu doldurmak nispeten kolay. Zaten linkteki formu indirirseniz, 2. sayfasında formu nasıl doldurmanız gerektiğini anlatan yönlendirmeler var. Bence en önemli kısım, SGK prim ödemeleri için alacağınız teşvik konusu. Eğer bu teşviklere başvurmak için sadece ilgili kutucuğu işaretlemeniz yeterli. Şahıs zaten uygunsa sistemden teşvik otomatik olarak çıkıyor. Sigorta prim teşvikleri ile ilgili detaylı yazıya burdan oluşabilirsiniz.

Formda benim kafamı en çok karıştıran işe başlama tarihi kutucuğuydu. İş sözleşmesine Çalışma İzninin çıktığı tarih yazmış olsak da, mavi kart üzerinde çalışma izninin verildiği tarih olarak 2 Kasım, bana e-mail ile çalışma izninin çıktığının bildirilmesi 10 Kasım ve Mavi Kart’ın postadan elimize ulaşması 15 Kasım olunca, ve ben de SGK’ya 17 Kasım’da gidince işin içinden çıkamadım. Ordaki memure bana 10 Kasım yazalım, dedi ama O da kendinden çok emin değildi. İlk ayın primini burada yazdığınız tarihe göre ödüyorsunuz. Yani ben 10 Kasım yazınca, Kasım ayı için 20 günlük bir prim ödemesi gerçekleştirmiş oldum. 

SGK İl Müdürlüğüne başvuru formunu verdim ama elime başvurumu teslim ettiğime dair hiç bir evrak vermediler. Oradaki memure, teşviğin çıkıp çıkmadığını ve ne kadar ödemem gerekitğini sistemden yatırmam gereken parayı gördüğümde anlayacağımı söyledi. Eğer teşvik çıkar ise 185TL ödersin dedi. Ama system ne, nerden görülür hiç anlatmadı. Primleri hem sistemden hem de istersem bankalardan yatırabileceğimi de söyledi. Hangi bankalardan diye sorduğumda İş Bankası, Ziraat, Halk Bankası dedi ama diğer bankalardan olmuyor mu onu anlayamadım. Tek önemli söylediği, “Kasım ayının primini 1 Aralık itibariyle görürsün, çok geçirmeden öde, gecikme cezası falan ödeme” dedi. Bu kadar.

2 Aralık’ta İşbankasına gittim ama veznedeki görevli aradı taradı herhangi bir ödeme göremedi. En az 15dk harcadıktan sonra bankadan elim boş çıktığımda iyice sinirim bozulmuştu. 5 Aralık Pazartesi günü oturdum bilgisayarın başına ve google’dan araya taraya “sistem” dedikleri şeyi buldum.

T.C. Sosyal Güvenlik Kurumu’nun online tahsilat diye birwebsitesi var (tık!)
Buraya e-devlet şifreniz ile giriş yapıyorsunuz. E-devlet şifreniz yoksa size en yakın PTT’den edinebilirsiniz.
İlk ekran bu şekilde çıkıyor.
 
Buradan;
Sorgu türü: Diğer Tahsilatları
Sorgu tipi:61 EK-9 10 Günden fazla tahsilatı'nı seçiyorsunuz.


Borç sorgulaya tıkladığınızda ödemeniz gereken tutar çıkıyor. Bu tutarı ister kredi ister debit kartınız ile sistem üzerinden ödeyebilirsiniz.
Ben Kasım ayı için 149,5 TL ödedim.
Aralık için ise tam ay olarak 180,09 TL ödedim.Olayın komik kısmı ise, 2 Ocak'tan beri hergün SGK Online'ı açıp borcumu görmeye çalışıyorum ama borç yoktur yazıyor. Ta ki bugün 10 Ocak'ta sistemi açıp borcumu görene kadar. Son ödeme tarihi de ne hikmetse yine 10 Ocak. Bu devletle iş yapılmaz, sizi faka bastırmak için ellerinden geleni yapıyorlar.
SGK Online'da aşağıdaki gibi bir ekran çıkıyor.
Ben bu sefer İş Bankası Online Bankacılık'tan ödedim borcumu. SGK Online'dan dekont alamadığım için bu sefer İş Bankasından ödedim ve sorunsuz dekontumu da bastım.

Sizlere de bu işlemlerinizde kolaylıklar ve Allah'tan sabır diliyorum :)
   

4 yorum:

  1. Merhaba Beyza hn,
    sayfanızdan cok faydalandım ellerinize saglık, fakat basıma gelen olayı sizinle paylasmak istedim belki bir ek yaparsınız. 15 mart da calışma iznine basvurdum. 27 mart da calışma izni cıktıgına dair e mail geldi. Calışma izni kartı 31 mart cuma ogleden sonra PTT kargo tarafından eve geldi. Takip eden ilk pazartesi SGK ya ise giriş bildirgesini vermeye gittim. ise giriş tarihi olarak calışma izni üzerinde yazan tarih yani 23 mart olarak yazmalısınız dediler fakat arada ay degiştigi icin bana 1 asgari ücret tutarında 1700 küsür lira idari para cezası uygulanacagını belirttiler. Size gelen e mail ile SGK basvurusu yapabilirdiniz kartın gelmesini beklemenize gerek yoktu dediler. Itiraz dilekcesi yazdım ama malesef pek umudum yok. Sizin yazınız gercekten cok acıklayıcı ve bircok anlamda işimi kolaylastırdı ama baskalarının aynı hataya düşmemesi icin isterseniz bir dip not düşün. Insan gercekten isyan etmeden edemiyor, herşeyi yasal ve dürüstce yaptıgımızda malesef yine cezalandırılıyoruz sistem tarafından. sevgiler selamlar. Zeynep

    YanıtlaSil
  2. Merhaba Zeynep Hanım. Öncelikle okuduğunuz ve katkı sağladığınız için çok teşekkür ederim. Size söyledikleri, email ile başvuru yapabilirsiniz bilgisi biraz ilginç. Çünkü ben emaili alır almaz gitmiştim, ve bana başvuru yapabilmem için, mavi kartın fotokopisinin gerektiğini ve başvuruyu bakıcı ile beraber imzalamamız gerektiğini söylemişlerdi. Bu bağlamda kendi içinde çelişen bir sistemleri var. Size tamamen katılıyorum, bazı şeyleri doğru yapmaya çalıştığımız halde cezalandırılıyoruz, ve hukuksuz eleman çalıştıranlar ise ödüllendiriliyorlar. Umarım sorunsuz bir şekilde bu süreci atlatırsınız. Beni de buradan bilgilendirirseniz, başkalarına örnek olması açısından yazıyı güncelleriz. Sevgiler, Beyza

    YanıtlaSil
  3. Merhaba Beyza hanım,
    oldukca gec oldu, kusura bakmayın. Bahsettikleri asgari ücret tutarındaki cezaya yine aynı SGK müdürlügüne verdigim dilekce yoluyla itiraz ettim. Itirazınızı anlıyorum ama kanun geregi bu ceza kesilecek dendi. 3-4 ay içinde adresinize bu ceza ile ilgili makbuz gelecektir dediler. Asgari ücretin dörtte üçü oranında iyi hal indirimi tarzı birseyden bahsetti memur. Yani sadece asgari ücetin 1/4 ünü ödeyerek bu durumdan kurtulabilirsiniz dedi. Ancak aradan 8 ay gecti eve gelen bir cezamız olmadı. Sanıyorum benim dilekcemi sonradan haklı buldular. Yine de bu yola girecek kişilere tavsiyem sizin gibi e mail gelir gelmez gidip baslangıcı yapmak icin görüşmeleri olacaktır. Selamlar. Zeynep

    YanıtlaSil
  4. Merhaba,
    Maalesef ben de aynı ikilemleri yaşadım. Ne yazık ki, mail 9.Haziran'da geldi, mavi kartta 22.Haziran diye yazıyordu, kart 5.Temmuz'da geldi ve ben 11.Temmuz'da SGK'ya başvuru yaptım. Sizlerin postlarınızı okudukça içim daraldı. Bana da SGK'da hiç bir bilgi vermediler, yukarıda okuyunca ben de artık idari para cezası bekliyorum:)
    Bu ülkede yaşamak, çocuk sahibi olmak zor iş vesselam. Bir de 3! 3! 3! diye tezahurat yapıyorlar...

    YanıtlaSil