dropdown

25 Ocak 2016

Emzirme Hikayem | Lohusalık 33. Gün

Emzirme Hikayem - Meme acı ve çatlaklarına çözüm önerileri

Ben bu meme acılarından çok çekiyorum. Kerem 4,5 haftalık ve benim hala emzirirken nefesim kesilecek derecede canım acıyor. O kadar ki, emzirmekten nefret ediyorum, diye çığlıklar atıyorum evde ve yalan yok... emzirmeyi hiç sevmedim. Her emzirmede, ne var sanki emzirecek, daya mamayı geç, diye şeytan beni dürtüyor. O nedenle bu kısımda benim kendimce bulduğum çözümleri sıralamak istedim.

Ben Paraz'ı ilk 2 hafta hep emzirdim... direkt memeden. Özellikle sarılığını atlatabilmesi için ne zaman isterse emzirdim. İlk 2 hafta emzik de vermedim. Emmek isterse benden emer diye düşündüm. Fakat çok fazla emzirdiğim için, ve memelerim biraz hassas ve göğüs ucum olmadığı için iki mememde de günler içinde çatlak ve yarıklar oluşmaya başladı. Bazen bu yaralar kanadı ve bebeğim o sütleri kanlı kanlı içti, ama pek de umursamış görünmüyordu :)

İşte bu noktada, yani Paraz 2 haftalık olduğunda ilk defa sütümü sağdım, ve sağ memeden 60cc süt çıktı. Sol mememden, sağa göre çok daha az çıkıyordu. Bir göğsün diğerine göre daha çok süt vermesi olası birşey. Ben bu nedenle sol tarafı dengeleyebilmek için daha çok sağdım ve emzirmeye çalıştım. İşe de yaradı. Gerçi sonradan biraz lohusalık depresyonu, biraz da pek yemek yememekten sütüm biraz azaldı. O ilk sağmamdan sonra sağ göğsümden 60cc çıktığını bir daha 1,5 hafta sonra gördüm.

Ben Philips Avent'in elektrikli göğüs pompasını kullanıyorum. Bu arada sağmak da tabiki acı veriyor, ama bebeğin acıttığından biraz daha az acıtıyor o yüzden daha katlanılabilir. Bir de memenin ucu çıktıktan sonra makinaya alışabiliyorum ve en azından süt sağarken birşeyler okuyup izleyebiliyorum. Emzirirken acıdan nefesim kesildiği için, başka hiçbirşeye konsantre olamayıp sadece bebeği izliyorum, bu da büyük bir kayıp zaman yaratıyor.

Sağarken tek göğsü yaklaşık 10 dakikada boşaltabiliyorum. Ama ilk başlarda bu 20dakika sürüyordu. Kerem 2 haftalıkken 2 mememden en fazla toplam 50-60 cc çıkarabiliyordum... Zaman geçtikçe, Kerem 4 haftalık olduğunda bu rakam da arttı. Özellikle sabahları uyandığımda, eğer 3 saat kadar süt biriktiyse 100-120cc çıktığı oluyor artık. Bu sanırım vücudumuzun kurduğu bir denge. Bebeğin ihtiyacı olduğu kadar süt üretiyoruz ve bu miktar zamanla artıyor. O nedenle siz benim gibi panik olmayın... sütünüz yetiyor ve bebeğinizin ihtiyacı kadar çıkıyor. Bir detay daha... bebek en iyi pompadan bile daha iyidir. Sizin 50 cc sağmanız, bebek emdiğinde 50cc içtiği anlamına gelmiyor. Bebek belki 100, belki 150 cc çıkarabiliyor.

Emzirdikten veya süt sağdıktan sonra göğüslerimi nemli bir kağıt havlu ile nazikçe silip temizliyorum. İlk başlarda karbonatlı su ile siliyordum. Daha sonra çeşitli krem ve yağlar denedim. Aslında çatlaklara bepanthene bire bir, fakat emzirmeden önce onu memeden temizlemek gerektiğinden pratikte ben biraz zorlandım. Özellikle temizlerken de canım acıdığı için, lanolin içeren ve temizlenmesi gerekmeyen kremler tercihim oldu. Ben şu an Lansinoh'un lanolinli meme ucu kremini kullanıyorum. Arada sarı kantaron yağından zeytinyağına, ayva çekirdeğinden Kanada'dan gelen kremlere kadar herşeyi denedim. Benim tecrübem, sanki hiçbirinin pek faydası yok. O yara emzirdiğin müddetçe iyileşmiyor, ve çatlak kapanmadıkça istediğini sür, canın hala acıyor. Yine de en kullanışlı olan Lansinoh. Bir tavsiye, hamilelikte meme uçlarınızı sabah kolonya ile silip, akşam da lanolinli kremler kullanırsanız, memeleriniz önceden sertleşiyormuş, ve böylece canınız daha az acıyormuş. Ben hamileliğimin geç bir evresinde öğrendiğim için bilgiyi teyit etme şansım malesef olmadı, ama isteyen deneyebilir.



Beni en rahatlatan şey, göğüs kalkanları oldu. Çünkü emzirdikten ve kremi sürdükten sonra göğsünüze herhangi bir şey değsin istemiyorsunuz, çünkü memeleriniz bildiğiniz yanıyor ve ağrıyor. Öyle bir acı ki tarif edemiyorum. O yüzden gün içinde yine Avent'in göğüs kalkanlarını çok kullandım. Bu kalkanlar 2 farklı başlık ile çıkıyor. Hava alan ve almayan başlıklar. Gün içinde hava alan başlıkları takmanız iyileşme sürecini hızlandırması yönünden önemli. Kapalı olanları da ben, gece emzirirken, emzirmediğim göğsüme takıyorum, ki damlayan sütleri sonra biberonda biriktirebileyim, hem de üstüm başım batmasın. Çünkü ilk 1 ay için diyebilirim ki, baya üstünüz başınız batıyor. Gecede 2 pijama değiştirmişliğim var. Açık olanlarda biriken sütleri saklamak önerilmiyor çünkü ne kadar süre beklediğini bilemezsiniz diye sütün kontamine olmuş olabileceği düşünülüyor. Fakat benim gibi evdeyseniz, sık sık kalkanların içine bakıyorsanız, ve biriken sütleri biberona aktardıktan sonra kalkanlarınızı yıkayıp steril edip yine öyle takıyorsanız problem yok. Benim bebeğim gayet sağlıklı, sizinkine de birşey olmaz. Yine bir not, üretici bu kalkanların 40 dakikadan daha fazla süre takılmasını önermiyor, süt kanalarrına baskı yaptığı için tıkanma yaratabilirmiş. O nedenle gece kalkanla uyumaya kalkmayın, zaten çok rahatsız ben denedim.


Meme çatlak ve acıma sorunlarına bir çözüm de silikon meme başlıkları. Kelebek başlık diye de geçiyor. Bende Philips Avent'in silikon göğüs/meme koruyucusu var. Memeniz küçükse veya ucu yoksa, bu başlıklar da acıyı biraz olsun azaltabiliyor. Ben ilk hastanede denediğimde acıyı azaltmadığını düşündüğümden bir daha kullanmamış, evde çekmeceye kaldırmıştım. Yoga'dan kızların tavsiyesi üzerine bir şans daha verdim, ve iyiki vermişim. En azından emzirmek benim için artık eskisi kadar bir kabus değil.
 



Gece yatarken de eğer mümkünse memeleriniz açıkta olacak şekilde uyuyun. Ne kumaş ne kalkan, hiçbirşey değmesin. Sürün kreminizi sırt üstü yatın, tabi üşütmemeye çalışın. En rahatı bence bu. Ama kışın çok kolay olmuyor tabi, o nedenle bir diğer yöntem de, kelebek uçları temiz bir şekilde meme ucunuzda tutup, üstüne de göğüs pedlerinden koyup sütyeninizle sıkıştırıp o şekilde yatmak. Böylece akan sütler pedler tarafından emilecek ve üstünüz batmayacaktır. Emzirmek için uyanır uyanmaz da hemen kalkanınızı takıp, kelebek uçları yıkayıp kurulayıp bebeğinizi öyle emzirirsiniz. Ben şu an 4,5'uncu haftada bu şekilde yapıyorum.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder