dropdown

09 Şubat 2017

Yabanci Oturma İzni | Nasıl başvurulur | Nasıl alınır? | by Başak KÖYMEN



*** Aşağıdaki yazı, beni kırmayıp konuk yazarım olmayı kabul eden, oturma izni konusunda bir deha, bir uzman, problem çözücü, çözüm bulucu canım arkadaşım Başak Köymen tarafından kaleme alınmıştır. *** 

Yazar Hakkında: Başak 3,5 yaşındaki Niloş'un annesi, gazeticilik mezunu ve çocuk bakımı konusunda çok okuyan araştıran, sosyal medyayı takip eden, ve sayesinde hamile yogasından, bebek ilk adım ayakkabısına kadar bir çok şey öğrendiğim, bilgilerini paylaşmaktan sakınmayan, bir annedir. A bir de kedi sever :)

Merhaba,
(Sevgili arkadaşım, ofisdaşım ve çocuk konusunda bütün annelerin arasında gizli bir anlaşma varmışçasına doğan güç birliğimizi paylaştığım, benim tabirimle Beyzoş’la en çok konuştuğumuz ve ofisteki diğer arkadaşlara elimizden geldiğince yardımcı olmaya çalıştığımız konulardan birini, olabildiğince kişiye fayda sağlamasını dileyerek “Paraz’in Günlüğüne de yazmaya karar verdik. Gerçi Beyzoş uzun suredir bunu yapıyor ama ben de misafir olarak katkıda bulunabilmekten çok keyif aldım açıkçası.)

Konumuz Oturma İzni. Oturma İzni ve Çalışma İzni malum bütün yabancı yardımcı çalıştıranların en çok merak ettiği, endişelendiği ve üzerine kafa yorduğu konulardan biri. Ama yüreklere su serpelim, artık gerçekten kolay. Evet mutlaka ek bir masraf oluyor ama hem sizin, hem çalışanınızın (özellikle ülkesine gidip gelmesi gerekenler için) hem de resmi makamlara karşı kafanızın rahat olması açısından önemli.

Gelelim oturma izni nasıl alınır sorusuna. Dediğim gibi su an çok daha kolay. Geçen yıllarda oldukça meşakkatliydi. Özellikle gecen sene ilk online sisteme geçildiğinde Suriye’den gelenlerin çok yoğun şekilde başvuru yapmasıyla tam bir kaos yaşanmıştı. Sistem kilitlenmiş ve randevu almak neredeyse imkânsız hale gelmişti.
Bu sene sanırım oldukça iyi şekilde düzenlemiş ve kolaylaştırılmış. Muhtemelen gecen seneki hedef te buydu ama sistemdeki yoğunluk imkan vermiyordu.

Yapılması Gerekenler
İlk yapmanız gereken şey bakıcınız için bir Özel Sağlık Sigortası yaptırmak. Bunlardan en yaygını Ankara Sigorta. Bir ara sadece Ankara Sigorta yapıyordu fakat su an Koç Allianz da dahil başka seçenekler de mevcut.
Sigorta ayakta tedavinin yüzde 60’ini, yatarak tedavinin de belli bir limite kadar tamamını karşılıyor. Açıkçası ben yararlı olduğunu düşünüyorum. Yasadığımız ülkenin koşullarına bakılırsa her an her şeyle karşılaşmak mümkün. Sigorta da bir yerde bakıcınız için sağlık anlamında bir garanti oluyor. Tutarı şirketlere göre değişiklik göstermekle beraber 600-650 TL civarında.
Oturma iznini aldıktan sonra sigortayı iptal ettirip parasını geri alan aileler var ama kişisel düşüncem bunun çok doğru bir yol olmadığı. Dediğim gibi hepimiz insanız ve herhangi bir durumda kolayca hastaneye gidebilmek büyük rahatlık. Biz sigortamızı 2-3 kere kullandık. Daha önemli şeylerde de varlığını bilmek kafamızı rahatlattı.
Bu arada Çalışma İzni yapıldığında devlet hastanesi gibi bir opsiyon var ama hangimiz gidebiliyoruz ki yabancı biri gidebilsin? Geçenlerde sadece yabancı olduğu için izni olmasına rağmen kacak muamelesi görüp, hiçbir belgeye bakılmadan muayene edilmeyen bir çalışanı da duydum.

İkamet İzni İçin Başvuru Yapma
Öncelikle Göç İdaresi’nin sayfasındaki aşağıda vereceğim linkteki formu diyelim, internet üzerinden dolduruyorsunuz. Yalnız oldukça detaylı bir form bu. Bakıcınızın pasaport bilgilerinden anne baba adına, kendi ülkesindeki adresinden, evinin telefonuna, evliyse esinin bilgilerine kadar her şeyi istiyorlar. Bir de özel sağlık sigortanızı formu doldurmadan önce yapmış olmanız şart. Çünkü sigortanın poliçe numarasına kadar soruluyor.
Bunun dışında bakıcınızın sitede belirtilen formatta fotoğrafını da yüklemelisiniz. O nedenle elinizde vesikalık bir fotoğrafı olsa iyi olur.
Önemli şeylerden biri de bakıcı adına bir e-mail almak. Daha sonra adrese bir onay linki geliyor. İşlemleri bu e-mailden takip edeceğiniz için elinizin altında olmasında fayda var.
Formla ilgili can alıcı hususlardan biri yardımcınızın için Turist seçeneğini işaretlemeniz.
Gelir için de “tasarruf” demek en mantıklı seçenek.
Her şey yanınızda değilse endişe etmeyin. Bir kez giriş yapınca, bilgiler kaydedilerek devam ettiğiniz için ertesi gün ya da daha sonra giriş yaptığınızda, olduğu gibi durduğundan ekleme ve değiştirmeye imkan veriyor.
Bu arada ikinci sene yenilemenizde sitedeki İkamet İzni Uzatma İşlemleri bölümünü tıklıyorsunuz.
Çalışanınıza başvuru sonucunda “İkamet Tezkeresi” adında bir kart veriliyor ve bu kartın üzerinde bir numara bulunuyor. İşte kendisinin bundan sonra gerekli yerlerde kullanacağı T.C. kimlik numarası bu. Yardımcınız herhangi bir formda T.C. Kimlik numarası istendiğinde kullanıyor veya kullanıyorsunuz.
Bu numarayla kayıtlı olduğu için bilgilerine de ulaşmak kolay oluyor.
Aşağıda doldurmanız gereken linke ulaşabilirsiniz. Doldurduktan sonra kredi kartıyla 58 TL. bir harç ödeniyor. Bu rakamlar seneden seneye fark edeceği için kesin alınmamasını tavsiye ederim.
İkamet İzni başvurusu için randevu alındıktan sonra ki randevu genelde aylar sonraya veriliyor, siteden aldığınız randevuya ait çıktının bir kopyasını çalışanınıza vermeniz en iyisi. Bu onun başvurusunu gösteren, yasal olarak ülkede bulunduğuna dair bir belge niteliğinde.
Bu arada sunu da unutmamak gerekiyor, bir yıllık ikamet izni siz internet üzerinden başvuruyu yaptığınız gün başlıyor, randevu gününden ya da kartın geldiği günden değil. Örneğin başvuruyu Aralık’ta yaptınız ama randevunuz Mart’ta. Bu durumda vize Aralık’tan başlamış oluyor ve bir sonraki Aralık’ta bitiyor.

Randevu tarihi yaklaştığında
Adres olarak hafta sonları gittiği bir ev adresi varsa onu (bu durumda kira kontratı vb. gerekiyor) ya da misafir olarak sizin adresinizi kullanması gerekiyor. Bu durumda siz, esiniz (evde yasayan kayıtlı diğer kişi olduğu için) ve yardımcınız birlikte noterden “İkamet Taahhütnamesi” almalısınız.

Bu işlemi de hallettikten sonra yardımcınız gerekli diğer belgelerle randevu günü Göç İdaresi’ne gidiyor.

İkamet İzni İçin Gerekli Belgeler:

  • Turistik Amaçlı Oturma İzni
  • Pasaport fotokopisi
  • İkamet izin başvuru formu (sistemden)
  • Özel sağlık sigortası
  • 4 biometrik fotoğraf
  • Yerleşim yeri belgesi :
    • Kiracılar için noter tasdikli kira sözleşmesi
    • Misafir olanlar için noterden misafir taahhütnamesi


Gerekli görülürse gelire ait belge istenebilir. Bu durumda maaşını verirken Türk Lirası’nı Dolar’a çevirmek için gittiğinizde döviz bürosundan aldığınız kâğıtlardan 1 adet kadar saklamanızı ve randevuya giderken yardımcınıza vermenizi tavsiye ederim. Eğer almadıysanız herhangi bir döviz bürosu da bu konuda yardımcı olur. İstediğiniz zaman verebiliyorlar ve bu duruma alışıklar.

Harç tutarları her ülkeye göre değişiklik gösterdiğinden net bir şey söylemek mümkün değil ama aşağı yukarı 500 TL civarını gözden çıkarmak gerekiyor.

Dikkat edilmesi gerekenler

  • Eğer çalışanınız, randevusu gelmeden herhangi bir şekilde ülke dışına çıkmak zorunda kalırsa, dönüşünde ödeyeceği cezanın dışında, dönüsünden itibaren 10 gün içerisinde mutlaka sistem üzerinden tekrar başvuru yapılmalı. Bu durum bütün işlemleri yeniden başlatıyor ve ödediğiniz harç yanmış oluyor ama kacak duruma düşmesinden çok daha iyi tabi ki.
  • Malum Ohal durumundayız. Çalışanınızın başvurusu olduğuna dair aldığınız çıktıyı yanında taşıması, herhangi negatif bir duruma karşı faydalı olacaktır.


Eveeett bütün işlemlerinizin yağ gibi akması dileğiyle…

Sevgiler,
Başak Köymen

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder