dropdown

18 Nisan 2017

Bebeği sütten kesmek || Bebek memeden nasıl kesilir?

18 Mart 2016 - Melda'nın kucağında
Kerem'i 13,5 aylık olduğunda sütten kestim. İtiraf etmem gerekir ki memeden kesmek benim için pek de zor olmadı. Daha doğrusu Kerem için pek zor olmadı, benim bu süreci sindirmem biraz daha uzun zaman aldı.

Beni takip edenler bilir, emzirmek pek bana göre değildi. Hatta - beni ayıplayacak olanlarınız olmasına rağmen itiraf ediyorum - "emzirmekten nefret ediyorum" diye bas bas bağrındığım zamanlar çok oldu. İlk zamanlarda çektiğim acıları hala unutmadım. 77 gün sürdü o işkence, öyle bir can acısını düşmanına vermesin Allah. İlk aylardaki emzirme hikayemi buradan okuyabilirsiniz.


Benim hedefim 1 sene emzirmekti, ondan sonra bırakırım diye planlıyordum en başından beri. Sütüm çok boldu ama işe başlayınca sütüm de kendiliğinden azalmaya başlamıştı. Ne kadar sağarsan sağ, bebek emmeyince süt eskisi gibi olmuyor işte. Bu biraz da işime geldi, böylece kademe kademe bir bırakma sürecine girmiş oldum.

İlk yaptığım şey, Kerem 10 aylık olduğunda uyku eğitimi verirken gece emzirmesini kesmek oldu. İlk hafta biraz gel gitli oldu gece emzirmesini kesmek. Uyku eğitiminin ilk haftalarında sabaha karşı 5 gibi emziriyordum ilk başta, çünkü işe gittiğim için başka zamanım olmuyordu. Başlarda sabaha karşı ve gece uyumadan önce emzirip, öğlenleri de sağdığım sütü veriyorduk. Sonradan sütüm azaldığı için sağmayı kestim. Bu nedenle anne sütü günde 2'ye düştü, öğlenleri de mama yani formül süt içmeye başladı. En son, sabaha karşı emmesini de kestim ve böylece günde teke, sadece gece uyumadan önce anne sütü almaya başladı.
20 Nisan 2016 - Caddebostan Zanzibar

Gördüğünüz gibi bizde zaten emmeyi kesme olayı bir sürece yayıldı ve bu süreç 10 aylıkken başlayıp 13,5 aylık olana kadar sürdü. Bana göre, Kerem'in emmeyi bırakmasında zorlanmamasının temel sebebi bu aşamalı geçiş, ve benim bir emzirme seansını kestikten sonra bir daha kestiğim saatte vermemem oldu. Böylece kafası karışmadı, gel-git yaşamadı.

Bu aşamalı bırakma sayesinde benim de vücudum sürece hazırlandı. Sütüm gittikçe azaldı ve bu sayede emzirmeyi kestikten sonra göğsümün dolması ve süt boşaltma gibi problemlerle karşılaşmadım. Bıraktıktan sonraki ilk 2 hafta mememden biraz süt aktığı oldu, ama zaman içerisinde kendiliğinden kesildi. Ne sıkı sıkı sardım, ne de sağmak zorunda kaldım.
13 Mayıs 2016

Gelelim nasıl bırakmaya karar verdim. Zaten son 1 ay gece önce 90cc mama içirip üzerine emziriyordum çünkü anne sütüm çok az geliyordu. Sanırım mamayla beraber toplam 150-180cc süt içiyor oluyordu. Artık o çıkan 60cc anne sütünün de Kerem'in pek işine yaramadığını düşündüğüm için kesmeye karar verdim. 7 ay sadece emdi, ek gıdaya biraz geç başladı ve 10 aylık olana kadar da aktif bir şekilde emdi, benim içim rahat, benden alabileceğini zaten fazlasıyla aldığına inanıyorum.

Mayıs 2016

İkinci olarak Şubat sonunda 1 haftalık bir iş gezim vardı ve evde olamayacağım o süre boyunca zaten otomatik olarak emzirme sonlanacaktı. "Hem anne hem meme gitti" olmasın diye ben bebeğimin yanındayken memeyi bırakmaya karar verdim. Böylece meme yok ama anne burada, senin yanında mesajımı verebildim. Bırakmadan önceki son 2 hafta boyunca hep emzirmenin son günlerinde olduğumuzu, 6 şubatta artık meme emmyeceğini ona anlattım. Ona anlatırken kendi psikolojimi de hazırlıyordum.
1 Ağustos 2016


Son olarak ben 2 yaşına kadar emzirmeye inanmıyorum. Sizden hala günde 500mL süt çıkıyorsa eyvallah, ama çoğu kadının sütü azalıyor. Dolayısıyla emmek belli bir noktadan sonra karın doyurmak yerine bir bağımlılığa dönüyor. Emmek anne ve bebek arasında da bir bağ oluşturuyor ve bebeğin duygusal açlığını da gideriyor ama 1 yaşından sonra bu duygusal açlığı sarılarak ve iletişim kurarak da giderebileceğimizi düşünüyorum. Tecrübe ile etrafımdan gördüğüm, özellikle 18. aya doğru hala emen bebeklerde gece uyku problemleri had safhaya çıkıyor, gece saat başı uyanma ve memeye yapışma durumu oluyor. Bana göre bu durum hem çocuğun uykusuna hem de annenin psikolojisine zarar veriyor. Uyku çocuklar için çok önemli ve kaliteli bir gece uykusu çocukların büyümesinde de önemli br rol oynuyor. Uyusun ki büyüsün diye boşuna dememişler. Dolayısıyla ben bu nedenlerle 1 yaşına kadar emzirmenin ideal olduğunu ve meme bırakılacaksa da 18. aydan önce bırakılmaya başlanmalı diye düşünüyorum.

28 Ağustos 2016


Kerem artık anne sütü almıyor, ama her gece beraber baş başa zaman geçiriyoruz. Kucağımda biberonundan sütünü içiyor ve sonrasında biraz sarılıyoruz, öpüşüyoruz, şarkılar söylüyoruz ve ben onun biraz sırtını ve kollarını kaşıyorum. Bana göre bu yaptıklarımız da bir anne-çocuk bağı oluşturuyor.

15 Aralık2016


Not: Bu yazıda okuduklarınız sadece benim kendi yaşadıklarım ve düşüncelerimdir. Konu hakkında bir uzmanlığım yoktur ve böyle bir iddiam da yoktur. O nedenle lütfen bu konuyu öncelikle kendi aklınıza ve sonrasında da doktorunuza danışmayı unutmayınız :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder